Romanttinen konserttielämys syntyy hämärtyvässä elokuun illassa. Leppeä loppukesän lämpö hellii vielä. Hiljaa soljuva Kyrönjoki rajaa tummana rehevän vihreää lakeusmaisemaa. Baritoni Aarne Pelkonen on otsikoinut konserttinsa Haavekuvia – Suomen kauneimmat laulut. Kerrankin otsikko vastaa tarjontaa täydellisesti.
Pelkonen on valinnut ohjelmistoon tekstejä Eino Leinosta Aleksis Kiveen ja Aaro Hellaakoskesta Saima Harmajaan. Tuoreintä kärkeä edustavat Juice Leskinen ja Rauli Badding Somerjoki. Ainoa elossa oleva tekstintuottaja lienee Aulikki Oksanen, jonka kappale Sinua, sinua rakastan lehahtaa siivilleen Kaj Chydeniuksen sävellyksenä.
Haavekuvia-konsertin muusikot edustivat alansa kotimaista huippua. Koskettimia hallitsi Seppo Kantonen, joka on soittanut muun muassa UMO:ssa ja Eero Koivistoisen kanssa. Tuomas Dahlblom on monipuolinen jazzkitaristi. Viulisti ja kamarimuusikko Eriikka Maalismaa sai Schumann-levystään Emma-palkinnon. Kontrabasisti Jani Pensola valittiin ensimmäisenä suomalaisena Lontoon Sinfoniaorkesteriin. Muusikko ja säveltäjä Jukka Perko ei juuri esittelyjä kaipaa. Aarre Pelkonen ylensi hänet jopa Suomen kansallissaksofonistiksi.
Kaunista suomenkieltä puhtaasti laulaen
Baritoni Aarne Pelkonen voitti vuoden 2013 Lappeenrannan laulukilpailut ja 2015 kansainvälisen Sibelius-laulukilpailun. Kansallisoopperassa
hän debytoi Jaakko Kuusiston säveltämässä teoksessa Jää vuonna 2018. Ooppera perustuu Ulla-Lena Lundbergin Finlandia-palkittuun teokseen.
– Sain tuossa oopperassa näytellä papin roolia. Halusin joskus nuorena papiksi, mutta onneksi tulin järkiini, nauratti Aarne Pelkonen
konserttiyleisöä.
Aarne Pelkosen ääni soi konsertissa vahvana ja puhtaana. Klassikkorunoilijoiden kaunis suomenkieli sai Pelkosesta oivallisen tulkin.
Konsertti alkoi puhuttelevasti Eino Leinon Aurinkolaululla, jossa kansallisrunoilijan sanoin vakuutetaan uskoa unelmiin, lempeen ja toisten ymmärtämiseen. Konsertin ensimmäinen instrumentaalikappale oli Matti Jurvan Väliaikainen. Siinä Jukka Perkon saksofoni naukui kivasti. Väliaikainen edusti konsertin keveintä päätä. Pari vauhdikasta kappaletta olisi tuonut illan tarjontaan monipuolisuutta.
Elokuvasävelmä veti imuunsa
Väliajan jälkeen nautittiin Aleksis Kiven leikittelevästä Makeasti oravainen -laulusta. Jukka Linkolan sävelkulku jatkoi laulun tarinan kujeilevaa tyyliä. Seppo Kantosella oli tulkinnassa upea kosketinsoolo. Jukka Perkon fonisoolo tyylitteli Saima Harmajan Rannalla-runossa, jonka sävellys on Marzi Nymanin käsialaa. Kyrönjoen liplatus houkutteli merelliseen tunnelmointiin.
Anssi Tikanmäki on säveltänyt tukun kotimaisia tunnelmakuvia, joita voi jo kansallissävelmiksi kutsua. Juice Leskinen teki sanat eeppiseen
Balladiin, joka kuultiin Kaurismäen elokuvassa Klaani. Aarne Pelkonen eläytyi vahvasti Aamuyössä aistein auennein -laulun imuun. Kaj Chydeniuksen Sinua sinua rakastan -kappale jatkoi edellisen tyylilajia.
Konsertti päättyi Eino Leinon Nocturneen, johon saatiin viululla ja kontrabassolla huimaa dramatiikkaa. Konsertin ylimääräinen kappale oli Rauli Badding Somerjoen iki-ihana Valot. Ilta saapui hiljaa ja huomaamattomasti. Yleisö nousi seisomaan ja antoi laulajalle ja bändille hurjat suosionosoitukset.
Teksti: Raimo Hautala
Arvio on julkaistu alunperin Ilmajoki-lehdessä 11.8.2021