En fartfylld komedi där scenografi, regi och koreografi går sömlöst in i varandra, med ett briljant uppdaterat manus: Nya Ålands recensent hyllar Kompani Nords ”Jorden runt på 80 dagar” och ordinerar den som en effektiv kulturell kur.
Jules Vernes mest lästa äventyrsberättelse ”Jorden runt på 80 dagar” från år 1874 baserar sig dels på verkliga reseskildringar, dels på en noggrann insamling av fakta; allt för att de geografiska och vetenskapliga detaljerna skulle vara så korrekta som möjligt. Att komprimera romanen till en scenversion på knappa två timmar är ett ambitiöst projekt. Och när pjäsen sätts upp av Kompani Nord med rätt långt samma ensemble somsuccén ”Ålandskungen”, är premiärpublikens förväntningar högt spända.
Vadslagning
Öppningsscenen tecknade ett välfunnet stramt porträtt av medlemmen av Reformklubben, gentlemannen Phileas Fogg, men när vadslagningen om jordenruntresan väl var gjord, accelererade farten snabbt. Intrigen, som lätt kunde ha blivit splittrad, hölls väl ihop av koncisa kommentarer och okonventionella inhopp av bland andra författaren Jules Verne, och alla viktiga nyckelscener fanns med. Persongalleriet var kraftigt beskuret, men trots det fanns det rikligt med karaktärer som de tio skådespelarna mödolöst hoppade in i och ur. Resans olika anhalter gestaltades effektfullt med små medel, där musiken och dansnumren även de hade klara roller.
På tal om rollerna: Niklas Häggblom som Phileas Fogg, Johanna af Schultén som betjänten Passepartout, och Caroline Furbacken som Mrs Aouda var väl de enda som fick spela bara en roll – och gjorde det bra. Mer utmanande var det för de andra, som var nödda att byta roller, språk och kultur i en halsbrytande takt. Kaj Lybeck (detektiven Fix), Ulf Weman (medlem av Reformklubben med ett antal konsulbröder runt om i imperiet) och Maria Johans (klubbmedlem, elefantförare och mycket annat) samt alla de andra visade en imponerande bredd av sina förmågor. Att jämföra skådespelarprestationer mellan professionella och amatörer känns inte relevant, när helheten blir så bra som på premiären på onsdag kväll.
Däremot är det skäl att nämna allt det arbete som gjorts för bakgrunden till Phileas Foggs resa. Scenografi, regi och koreografi går sömlöst in i varandra både när ressällskapet flyr brahminernas vrede på elefantens rygg, när de plågas av storm och sjösjuka på världshaven eller i en stumfilm utsätts för tågrån. Många små detaljer som syns och hörs stöder berättelsen under resans gång.
Fartfylld komedi
Arn-Henrik Blomqvist har regisserat pjäsen en gång tidigare, men manuset är kraftigt omarbetat till en fartfylld komedi som trots sin historiska förankring har mer eller mindre subtila kopplingar till 2000-talet. Om någon åskådare kom att tänka på kulturell appropriering när fakiren före pausen lade sig på spikmattan och Bollywood-dansarna gjorde entré, fick hen senare höra en röst från hundrafemtio år tillbaka paradoxalt nog anklaga pjäsen för just detta i scenen från kabukiteatern. Gång på gång utmanade manuset gränsen för vad som är politiskt korrekt och noterade högst aktuella ämnen, exempelvis vapenvåldet i Förenta staterna, i snabba sidorepliker. Så var den briljant uppdaterade pjäsen trogen sin förlaga med respekt för både 1870-talets verklighet och dagens. Eller, egentligen behandlades alla tidsepoker och personer med samma respektlöshet, och det var just det som gjorde kvällen så hejdlöst rolig!
En väsentlig aspekt av romanen hade uppdaterats med mycket varsam hand; hur relationen mellan Mrs Aouda och hennes räddare Phileas Fogg mognar till kärlek. Resan på scenen slutar, liksom resan i boken, med en fråga. Vad har Phileas Fogg fått med sig hem från sin resa? Svaret är lika klart som det är en kliché: han har funnit lyckan. I slutet av 1800-talet var det knappast vanligt att det var kvinnan som friade, inte mannen, men även där var Jules Verne före sin tid.
Och vi i publiken går hem, ömma i magen av allt skrattande, men också värmda av en tidlös historia och en gedigen kulturupplevelse.
På tal om ett aktuellt samtalsämne: ”Jorden runt på åttio dagar” kunde mycket väl skrivas ut som KUR, kultur på recept. Den här medicinen fungerar med säkerhet på det mesta vi plågas av i dagens värld.
TEATER
JORDEN RUNT PÅ 80 DAGAR. Baserad på: Boken ”Jorden runt på 80 dagar” av Jules Verne. Ges av: Kompani Nord
Manus och regi: Arn-Henrik Blomqvist. Scenografi: Ulrika Kjeldsen, Arn-Henrik Blomqvist. Smink: Tiina Aura. Rekvisita: Ulrika Kjeldsen. Ljusdesign: Kristian Karlå. Ljud/videodesign: Arn-Henrik Blomqvist. Videoeditering: Henrik Miettinen. Ljud/videoteknik: Amanda Blomqvist. Sufflös: Margaretha Österman. Produktion: Mikael Lagström. Kostym: Gunilla Nilsson, Lena Andersson.
På scen: Niklas Häggblom (Phileas Fogg), Johanna af Schultén (Passepartout), Kaj Lybeck (detektiven Fix), Mrs Aouda (Caroline Furbacken). Övriga roller Ulf Weman, Maria Johans, Kenneth Johans, Erik Fogner, Linn Weman, Mikael Lagström, och danslinjen från Ålands Musikinstitut.
Spelas på: Auditoriet i Alandica. Speldatum: 15, 16, 17, 20, 21 och 22 september. Speltid: Cirka 2 timmar inkl paus.
Juttu on alunperin julkaistu Nya Åland -lehdessä 15.9.2023.