Musiikki
Juhani Nuorvalan Ajamana, tanssisinfonia puhallin- ja lyömäsoitinkvartetille sekä elektroniikalle. Tanssin talon Pannuhalli 18.8., Helsingin juhlaviikkojen ohjelmistoa.
Tanssin talon Pannuhuone perjantaina klo 18. On alkamassa puhallinyhtye Tölöläbin ja lyömäsoitinkokoonpano Awake Percussionin vajaan tunnin mittainen konsertti.
Illan musiikkina on Ajamana, kahden kokoonpanon yhdessä tilaama teos säveltäjä Juhani Nuorvalalta. Lopputulos on syntynyt kollektiivisena ponnistuksena, improvisoiden ja kokeillen, yhteistyössä sanan varsinaisessa merkityksessä.
PANNUHALLISSA yleisö seisoo, kuten klubikeikoilla on tapana. Odotettavissa on meluisaa musiikkia, korvatulppia jaetaan ovensuussa. Tölöläb lupaili Facebook-sivullaan elokuun alussa, että luvassa on pyörryttäviä tanssirytmejä, pehmeitä ambient-maisemia, mikrotonaalisia korvamatoja ja äärimmäisen kovaa ajoa.
Ajamana alkaa iskevällä minimalistisella pulssilla. Syntyy hypnoottinen tunnelma, joka vie kuulijansa jonnekin vieraaseen tilaan. Sitten rytmi alkaa säröillä. On selvää, että musiikki voi lähteä kulkemaan ihan mihin suuntaan tahansa yllättäen kuulijansa.
Kappaleessa on myös Juhani Nuorvalan suosimaa mikrotonaalisuutta, musiikkia, joka on sävelletty käyttämällä perinteistä länsimaista puolisäveltä pienempiä intervalleja, mikä rikastaa äänimaisemien kirjoa. Maallikon korvaan mikrotonaalisuus voi kuulostaa epävireiseltä, rytmistä nyrjähtäneeltä. Ajamana pohjaa paljolti elektroniseen tanssimusiikkiin ja minimalismiin, jotka ovat innoittaneet Nuorvalaa jo vuosikymmeniä. Välillä kuullaan itämaista diskohumppaa ja viittauksia vähän sinne sun tänne, tyylilajit vaihtuvat lennossa. Pelkistä musiikillisista viittauksista saisi laadittua pitkän listan. Valosuunnittelija Valtteri Mustalahti visualisoi musiikkia oivaltavasti, välillä teatraalisesti, välillä humoristisesti. Valoillakin on omat viittauksensa.
SEISOIN lähellä lyömäsoittajia, jotka suoriutuivat virtuoosisesti äärimmäisen mutkikkaista ja nopeista rytminvaihdoksista. Näytti siltä, että mitä vaikeampi kohta oli edessä, sitä suurempi oli muusikoiden riemu. Teknomusiikissa elektroniset rummut soitetaan yleensä rumpukoneesta, Pannuhuoneen keikalla ne kuultiin kaikki livenä.
Klarinetisti ja elektroniikkavelho Taavi Oramo vakuutti lauluosuudessa myös upeana baritonina. Ja improvisoinnillekin oli jätetty partituurissa tilaa: esimerkiksi hieman ennen loppurymistelyä kaikilla soittajilla oli tilaisuus vapaaseen improvisointiin.
ENSIMMÄINEN ajatukseni konsertin jälkeen: Miten ihmeessä on voinut kulua lähes tunti? Samanlaista ihmettelyä kuului ympäriltäni. Pannuhallin keikan jälkeen tuntuisi turhalta kuulla iänikuista puhetta musiikillisten raja-aitojen kaatamisesta. Ajamanassa aidat kaatuivat pehmeästi vailla tylsää hetkeä.
Lyömäsoitinkokoonpano Awake Percussionissa soittivat Jerry Piipponen, Lauri Pekkanen, Petteri Kippo ja Walter Witick. Puhallinyhtye Tölöläbin muusikot olivat huilisti Turkka Inkilä, oboisti Saku Mattila, klarinetisti Taavi Oramo ja fagotisti Antti Salovaara. Esityksen äänisuunnittelija oli Olli Keskinen, valosuunnittelusta vastasi Valtteri Mustalahti.
Juttu on alunperin ilmestynyt kaupunkilehtien Kamppi-Eira ja Töölöläinen numerossa 16/2023.