Pääsiäisen aikaan esitetyssä näytelmässä oli mukana lähes 50 esiintyjää.
Ei liene kenellekään yllätys, että pääsiäisenä Kangasniemen kirkossa esitettu Ristin tiellä -kärsimysnäytelmä kertoi pääsiäisviikon tapahtumista alkaen palmusunnuntaista, jolloin Jeesus matkaa Jerusalemiin ja päättyy hänen ristiinnaulitsemisensa jälkeiseen ylösnousemukseen. Tuttu kertomus, mutta jotain uutta ja kiehtovaa Reijo Paukun käsikirjoittamassa näytelmässä oli. Uusia näkökulmia. Ajatuksiaan ja mielipiteitään pääsi näytelmässä ilmaisemaan tavallinen kamelinajaja siinä missä maaherra Pontius Pilatus tai kuningas Herodes. Jeesus näkyi yleisölle valona ja hänen äänensä voi kuulla.
Hannele Penttisen ohjaamassa näytelmässä oli mukana lähes 50 esiintyjää. Se syntyi Kangasniemen seurakunnan, Teatteri Ilonan sekä Puulan seutuopiston yhteistyönä.
Kolmen vartin mittainen kokonaisuus sisälsi paljon musiikkia ja osittain runomuotoisia repliikkejä. Bassonokkahuilu, trumpetti ja urut loivat tunnelmaa. Naiskuoro Niemettärien lisäksi laulamaan pääsi myös yleisö. Kirkonpenkkiin ei siis päässyt eikä ehtinyt puutumaan. Puvustus oli taidokasta ja upeaa. Kirkko tilana oli otettu monipuolisesti käyttöön koko esityksen ajan. Valaistus oli kaunis ja seesteinen ja hämärtyvä ilta antoi luonnollisen lisäsäväyksen elämän, kuoleman, pimeyden ja valon teemoille.
Näytelmässä moni pääsi vuorollaan loistamaan, sanomaan oleellisen ja näyttämään roolihenkilön välillä suuria ristiriitojakin kokemat tunteet. Penttisen ohjauksessa jokainen oli löytänyt paikkansa ja kokonaisuuteen sopivan tulkinnan. Riipaisevasti roolejaan esittivät Akseli
Venäläinen Jeesuksen kavaltavana Juudaksena, Vitaly Jakushev Herodeksena sekä Sirkku Tolvanen Mariana. Jälkimmmäinen oli kuin alttaritaulusta irtautunut Jeesuksen äiti, joka sydäntäsärkevästi toteaa tähänkin aikaan niin osuvasti ”Aina äidit itkevät poikiaan, jotka julmasti sotaan heitetään”.
Olemme tottuneet siihen, että esitysten lopussa jäädään antamaan aplodit esiintyjille. Tämä esitys on erilainen. Lopussa kuolemasta ylösnoussut Jeesus siunasi näyttelijät ja yleisön, jonka jälkeen esiintyjät ja yleisö poistuivat urkujen säestämän ja kuoron laulaman ”Kristus nousi kuolleista” -virren aikana. Esitys ei siis tavallaan päättynyt vaan jatkui pääsiäisen ilosanoman eteenpäin viemisenä.
Paria tuntia ennen palmusunnuntaista esitystä Kangasniemen kirkossa sai Ristin tiellä -kärsimysnäytelmä kantaesityksensä Kymin kirkossa Kotkassa. Siellä Reijo Paukku itse myös ohjasi näytelmän. Pitkäperjantaina hän suuntasi Kangasniemelle esitystä katsomaan. Raudussa syntyneellä ja Kotkassa asuvalla Paukulla on vahva sidos Kangasniemeen, sillä sukujuuret ulottuvat osin Hokkaan.
Kangasniemen kirkkoon liittyviä näytelmiä hän on kirjoittanut ja ohjannut aiemmin kaksi: kirkon 200-vuotisjuhlan kunniaksi kirkon rakentamisvaiheista kertovan Herran huoneen vuonna 2015 sekä hurmoshenkisestä saarnamiehestä ja kirkonpolttaja Elias Hännisestä kertovan Korpiprofeetan vuonna 2004. Taiteen monitoimimiehen ensimmäinen iso uskonnollisaiheinen produktio oli Jesus Christus Superstar -rockoopperan tuominen 1970-luvun alkupuolella Suomeen.
Juttu on alunperin julkaistu Kangasniemen Kunnallislehdessä 13.4.2023.