Rauman triennalen Imagine! Mitä jos -näyttelyn tavoitteena on kuraattoreidensa, Rauman taidemuseon intendentin Heta Kaiston ja taiteilija Teemu Mäen mukaan pohtia, millainen maailma on, millainen siitä voisi tulla ja millaisen siitä haluamme luoda.
Raumalla ja Eurassa esillä olevan näyttelyn 21 teoskokonaisuutta yhdistää vahva emotionaalinen ja yhteiskunnallinen lataus.
Teosten vähäeleinen puhe antaa tilaa ajattelulle ja laajentaa kuin varkain kävijän perspektiiviä. Näyttelyn teokset painottavat vastuutamme ympäröivästä maailmasta ja ehdottavat eläytymistä myös ei-inhimilliseen posthumanismin hengessä.
John Lennonin ja Yoko Onon vuonna 1971 säveltämä sodanvastainen klassikkoteos Imagine on lainannut nimensä näyttelylle, jonka aikaperspektiivi kurottautuu myös historiaan lisäten ymmärrystä nykypäivän maailmanpoliittista tilannetta kohtaan.
Rauman taidemuseon piharakennuksessa esillä oleva, vuonna 1968 valmistunut Lennonin ja Onon alun perin filmille kuvattu videoteos, 59 minuuttinen Rape, on ollut harvakseltaan esillä. Sen vuoksi onkin sääli, että ulkoa tilaan tulviva valo miltei häivyttää filmin kontrastit ja kuva näkyy vain vaivoin.
Rape käsittelee nykykeskustelun ajankohtaisia aiheita – yksityisyyttä, yksityisyyden rajoja ja niiden ylityksiä. Katsojasta muodostuu teoksessa voyeuristi ja ahdistelija, kun käsikameralla operoiva kuvausryhmä seuraa naista hautausmaalta tämän kotiin.
Pelon ja toiseuden tunnetta korostetaan alistamalla nainen lähelle tulevalla kameralla mutta myös eristämällä hänet puhutulla kielellä.
Teosta on tulkittu Onon henkilökohtaisena reflektiona julkisuuteen tai sen on katsottu ilmentävän Laura Mulveyn teoriaa mieskatseesta (male gaze). Rape on esimerkki taiteesta, joka kestää aikaa ja puhuttelee vielä yli puoli vuosisataa valmistumisensa jälkeen sen tematiikan resonoidessa sitä haavoittuvuutta, jonka osallisena lähes jokainen 2020-luvulla elävä on.
Toisissa tiloissa -taidekollektiivi Veden kulma 104,45° -videoteosten (2021) teemana on vesi, jonka olemusta näyttelyvieras voi havainnoida osallistumalla taiteilijoiden vetämiin ruumiillisiin harjoitteisiin. Teosten tavoitteena on irtautua ihmiskeskeisestä ajattelusta, olemis- ja kokemismuodoista. Harjoitteissa omakohtainen kehollinen kokemus (embodied experiencer) korostuu. Rationaalinen ajattelu ei olekaan ainoa tapa saada tietoa meitä ympäröivästä maailmasta.
Hyvä taide kiteyttää olennaisen vähään, kuten Onon Painting to see the skies (1961), mutta niin tekee myös hyvä runous.
Itseäni miellytti näyttelyn 10 runoilijaa -julistesarja, jonka visuaalisena inspiraationa on toiminut Lennonin ja Onon tunnettu WAR IS OVER if you want so -juliste (1991).
Runoseinä sanallistaa näyttelyn keskeisiä teemoja: esillä on pasifistirunoilijoita Eeva Kilvestä Nobel-palkittuun Eugenio Montaleen, hienostunut kielenkäyttäjä Paul Celan sekä Sielun kestää kauan palata kotimaahansa -antologian Francesca Cricelli. Ympäristökysymyksiä käsittelevät Jaan Kaplinski ja kiinnostaviin nykyrunoilijoihimme lukeutuva Harry Salmenniemi.
Raumalla ihastusta herättävät myös Emma Ainalan maalausten moniulotteiset naishahmot, Riikka Keräsen nykykulutuksen ja elämäntavan kestämättömyyttä kommentoivat veistosinstallaatiot sekä sivilisaation tuhoa ja sen jälkeistä uutta aikaa camp-hengessä tarkasteleva Maippi Ketolan ja Harri Vähänissin Parempien aikojen kirkko / The church of the better times (2019–).
Kiinnostava osa triennalen teoksista on sijoitettu Euraan. Kauttuan Ruukinpuiston tallinmäen vanhaan ulkorakennukseen installoitu Risto Jarva -palkitun Marjo Levlinin viisikanavainen videoteos Dividual Individual (2017) käsittelee eugeniikan ja rotuopin suomalaista historiaa. Teos sommittelee rinnan, limittäin ja päälletysten valokuvamuotokuvia, ruotsalaisen anatomian professorin Anders Retziuksen (1795–1860) kehittämän kalloindeksin mukaisia kallokuvia sekä kuvia preparoiduista perhosista tehden näin hienovireisiä semanttisia rinnastuksia rotubiologisten käsitteistöjen kehyksissä.
Kesäauringon lämmittämän avaran ja hämärän ullakkotilan päätyyn installoitu teos on täysosuma. Teos ja tila asettuvat vuoropuheluun. Installaatio nousee kevyesti kesän vavahduttavimpiin taidekokemuksiin.
IMAGINE! MITÄ JOS! RAUMA TRIENNALE 2022. Rauman taidemuseossa 25.9. asti. Eurassa Kauttuan Ruukinpuiston tallinmäellä 7.8. asti.
Teksti on alunperin ilmestynyt Länsi-Suomi -lehdessä 5.7.2022.